johntitulaer.reismee.nl

Dag 25 12 juni 2013 Jaca - Sanguesa

Afstand: 111,0 km        Totaal: 1904,7 km         Gemiddelde snelheid: 14,2 km

Fietstijd: 7 uur 48  min.  Max. snelheid: 53,8

Route: Jaca (820) - Puerto de Oerol (1080) - Monasterio Nuevo (1215) Monesterio San Juan de la Pena (1150) - St. Crus de la seros (790) - Punta de la Reina de Jaca - Sanguesa (450)

Gisteravond nog even Jaca ingeweest, maar om half tien lag ik in bed op een zaal van 16 bedden met ca 10 slapers. Er waren Fransen een Noor, een Canadees en een Italiaan. In het begin kon ik de slaap moeilijk pakken want er waren er nog op, maar er waren er ook al aan het snurken. Ik denk dat ik om even na tienen in slaap ben gevallen en ik heb heerlijk geslapen. Om zes uur gingen er wel vier of vijf wekkers af en begonnen er een aantal op te staan om vroeg te vertrekken. Ik om kwart over zes er ook maar uit want slapen doe je dan toch niet meer. Toen ik mijn was wilde pakken was er een handdoek van me weg. Waarschijnlijk door iemand geleend, en toen ik om kwart over zeven wegging was hij nog niet teruggebracht. Nu moet ik goed op die andere letten.

Ik begon meteen buiten het stadje met een lekkere afdaling,  maar daarna met een klim van ca 5 km naar 1180 meter met een percentage van rond de 7 %. Ging goed. Daarna een lange flauwe daling maar daarna weer een klim van 5 km van ca 5 % en een van 1 km van 8 % naar 1215  meter, Hierna ging het gestaag naar beneden naar 790 meter. Sanguese waar ik nu zit licht op ca 450 meter maar ondanks dat dit lager licht heb ik toch nog een aantal klimmen gehad van 1 tot 1,5 km van ca 9 %, waarvan drie aan het eind en als toegift nog een van 2 km van 5 %. In de loop van de dag werd het steeds warmer, ik denk zo'n 30 graden en ik had ook nog een redelijke westenwind tegen. Het dal van de. Aragon waar ik  doorheen reed is tamelijk eentonig en niet mooi.

De eerste  40 km was prachtig met een monesteria nuova uit de 18e eeuw en ook  een hele oude uit de 9e eeuw die in een hoge rots was ingehakt. De  natuur met best steile maar ook lange afdalingen was schitterend, Hierna kwam ik op de N240 richting Pamplona en er was redelijk verkeer. Na een km of 20 ging dat op de nieuwe Autovia, maar kwam op een bepaald moment ook weer terug.

Een km of 15 voor Sanguese was de N240 verboden voor fietsers en het autoverkeer werd de nieuwe Autovia weer opgestuurd. Ik ook maar naar boven via 9 % om te kijken en zag in de verte een tunnel, maar geen afslag of iets. Ik terug naar een camping een km of 3 terug waar ze gelukkig wat engels spraken. Ik moest toch de autovia op, de tunnel door en de afslag meteen na de tunnel nemen, want er was geen andere weg. Heb het uiteraard  gedaan.

Toen ik Sanguesa bij de Albergo peligrino kwam was die al gesloten, maar ook vol. Wat nu? Ben naar het toeristenbureau gegaan en zij hadden een alleraardigst pension voor me voor een pelgrimsprijsje.

Alles bij elkaar was het een heel vermoeiende dag met ruim 11 uur onderweg en bijna 8 uur echt fietsen.

Daarbij dan nog een slaapplaats zoeken, maar het is allemaal goed gekomen en ik ga nu lekker slapen en morgen fris weer verder.

Dit was het dan weer voor vandaag en morgen ga ik verder Spanje beleven en hoop weer mooie natuur en plaatsjes tegen te komen.

Hartelijke groeten voor iedereen,

John

1 reactie

Tehezondag@ziggo.nl schrijft:

John veel geluk e Nestlé rkte Gé wenst mooi verhaal

Vul onderstaande velden in om een reactie te plaatsen op dit reisverhaal.

naam *
bericht *
   Stuur mij een e-mail bij nieuwe reacties op dit verhaal.

Laatste reacties

Meer reacties

Blijf op de hoogte!

Laat je e-mail achter en ik stuur je een mailtje als ik een nieuw verhaal of nieuwe foto's op de site heb gezet.

E-mail adres: