johntitulaer.reismee.nl

Dag 26 13 juni 2013 Sanguesa - Puente la Reina

Afstand: 65,0 km          Totaal: 1969,7 km         Gemiddelde snelheid: 14,8 km

Fietstijd: 4 uur 24  min.  Max. snelheid: 55,5

Route: Sanguesa (450) - Lumbierkloof - Indurrain - Ardanaz (650) - Campanas - Puente la Reina (350)

Heerlijk geslapen en om half acht stond het ontbijt klaar voor een vrouw van een jaar of 30 uit Stuttgart en mij. We waren de enige twee gasten. Zij was ruim een week geleden samen met haar vriend vanuit Oloron gaan lopen, maar zijn onderweg gescheiden verder gegaan. Of dat met de vriendschap ook zou zijn  was haar nog niet helemaal duidelijk. Na een lekker ontbijt met geroosterd brood en jus d'orange ben ik 8:30 op de fiets gestapt. Eerst even boodschappen doen, geld pinnen, wat foto's maken want daar was ik gisteren te moe voor en rond negen uur echt fietsen.

Ik had me voorgenomen om er vandaag niet zo'n wilde dag van te maken als gisteren. Mijn doel was Puente la Reina, ca 65 km. en dat is het ook geworden.

Na een kilometer of 10 kwam ik in de Foz (kloof) de Lumbier. Deze is ca. een kilometer of 4 lang, maar er gaat helemaal een grindfietspad door, afgesloten aan beide zijden door een tunneltje. In vroeger eeuwen was dit een pelgrims pad, in de oude moderne tijd is het een trambaan geweest en nu is het fietspad. Er was al een oude Spanjaard die me waarschuwde dat er water in de eerste tunnel stond maar dat je er wel door kon. Fietslicht aan, koplamp op mijn hoofd, maar ik vond het toch te link om te fietsen want eventuele stenen kon ik niet zien liggen. Dan maar lopen en op een gegeven moment stond ik tot mijn enkels in het water, maar moest verder want er was geen andere weg. Dit is trouwens onderweg prima gedroogd. Een mooie rivier met stroomversnellingen, er boven cirkelden een paar roofvogels, overhangende rotsen en prachtige begroeiing. Het was in één woord geweldig.

Toen ik er uit kwam door een droog tunneltje kwam ik in een kleinschalig landbouw gebied terecht met ook de eerste wijnveldjes van de Navarra.

Na een kilometer of 10 kwam ik in langgerekt dal terecht wat heel langzaam van ca. 450 naar 650 meter steeg. Op zich niet erg, en ook alleen maar klimmetjes tot maximaal 5 % maar ook iedere keer naar beneden, maar er was een forse noordwesten wind en dus pal tegen. Ik denk zo windkracht 4 tot 5. Hierdoor wordt het klimmen beduidend zwaarder en als je licht daalt moet je gewoon bijtrappen om wat snelheid te houden. Het was echter wel mooi en afwisselend door allerlei hele kleine dorpjes. Uit het dorpje Indurain komt familie van de beroemde wielrenner Michuel Indurain.

Ardanaz is een dorpje met misschien 20 huizen maar wel met een 12e eeuwse kerk.

Rond het middaguur ben ik weer gaan eten. In een restaurantje biij een tankstation aan de N 121 de weg van Pamplona naar Zaragossa en Madrid. Hier moest ik een kilometer of 5 over en was hartstikke druk met veel vrachtverkeer. Ik heb de afgelopen twee dagen niets over eten verteld omdat het niet de moeite was om er over te schrijven, maar nu weer wel.

Ik begon met een lekkere vissoep, daarna konijn met gebakken aardappelen, allemaal lekker in de olijfolie en daarna op aanraden van de serveerster wat lekkers. Het was een soort koude vla, zelf gemaakt met een beetje kaneelsmaak en bestrooid met wat kaneel en een echt Maria biscuitje erop. Toen ik met de soep bezig was kwam ze naar me toe en beduidde me dat het buiten regende en dat mijn fiets wel binnen kon staan. Zij mee naar buiten en de fiets mee vier trappen op tillen en die stond pontificaal droog in het restaurant. Ze beduidde me dat anders mijn was die te drogen hing weer nat werd. Ontzettend leuk. En dat allemaal voor een tarief dat lager ligt dan het bekende.

Na een anderhalf uur fietsen was ik in Puente la Reina. De route ging vanaf dit punt van het noordwesten naar het zuidwesten en daardoor had ik de stevige wind van opzij of licht achter, en dat scheelde een heel stuk. Ik ben nu terecht gekomen in een Albergo met denk ik wel een 150 slaapplaatsen. Er zitten allerlei nationaliteiten, zoals  een japanner en Amerikanen en Duitsers en verder natuurlijk Fransen en Spanjaarden en er zijn er best nog meer. Ik moet slapen op een zaal van 14 in stapelbedden. Ben benieuwd. De sanitaire voorzieningen zijn goed.

In Puente la Reina staan enkele 12 eeuwse kerken waarvan de St Jacobskerk een overdreven versiering van bladgoud heeft op alle altaren. Dit is van later tijd.

Als je door de Calle Mayor rijd kom je aan een negen honderd jaar oude stenen boogbrug over de rivier de Arga. Deze is gebouwd in opdracht van koningin Dona Mayor om de pelgrims een natte overtocht te besparen.

Dit waren weer mijn belevenissen en verhalen voor vandaag, weer met iets nieuws wat ik nog niet had meegemaakt.

Morgen ga ik weer verder en ben benieuwd wat er dan weer gebeurd.

Hartelijke groeten voor iedereen,

John

9 reacties

Cootje Beunder schrijft schrijft:

"wat een ongelofeijke natuur en verhalen, geweldig en er zitten al aardig wat k.metertjes op. Mooie foto"s, en ik denk gelukkig niet zo warm, dat komt nog,je geniet zelf ook he, steeds andere eetgelegenheden , en belangrijk , is dat je alles op papier hebt staan, Jonh groeten van ons,

Cootje Beunder schrijft schrijft:

Ja, nu snap ik het even niet ,net een verhaal geschreven , en komt er een nieuw , plaatje, ik laat het maar even zo, we volgen je steeds hoor,en we vinden het prachtig, God Bless jou!

Jan van't Hof schrijft:

Hoi John, Jouw reisverslagen zijn leuk, beknopt maar goed te lezen.
De tour heeft je goed te pakken, het enthousiasme spat er vanaf.
Ik ben benieuwd of je de terugweg ook op de fiets gaat doen (ha,ha). Succes man. Vandaag kom je voorbij de 2.000 km. poeh, een hele prestatie het spaarvarken staat klaar om stukgeslagen te worden.

Lidwien schrijft:

Hé John,

Jan was me voor, maar ik wil ook nog even iets schrijven, want daarna zul je even niets van ons "horen"
We gaan zo, als ik de koffer gepakt heb, voor ca 1,5 week naar Drenthe en daar lezen we je verslagen niet (zo lastig met een dommeltje)
Gefeliciteerd met het bereiken van Spanje. Wat maak je veel mee en wat zie je toch mooie en interessante dingen. Ik zou zo wel met je mee willen gaan.

Nou John, het laatste stukje en dan zit je in Compastella. Veel plezier!!!

Groetjes van Lidwien

André schrijft:

Met pleizier je nieuwste verhaal gelezen.
Fijnetocht verder

Rein schrijft:

Hoi John,

Je fietsavontuur neemt zo langzamerhand grootse vormen aan.
Compastela komt steeds dichterbij, de nog af te leggen afstand steeds korter en je ervaringen steeds grootser.
Ik weet dat je je goed voorbereid hebt, materieel en fysiek en je ervaringen weet je boeiend te beschrijven.
Je zult je inmiddels wel een doorwinterde fietser voelen. Op het vlakke, met de wind op kop en de regen striemend in het gezicht een ware Flandrien en in de bergen, zon en geen briesje voor verkoeling, een echte Grimpeur.
Het gaat je goed john, goeie reis en blijf gezond.

Groeten van Rein

Julia from Stuttgart schrijft:

hi John,
it, me your breakfast partner from Sanguesa! Funnz, that i find myself on your page. I am now Sat 15.06. in Estella, still without my friend, think i make my next and last week on my own, without my friend, yesterday i had a bad day but today everything was fine again! Wish you a good trip!
cherrs Julia

Julia from Stuttgart schrijft:

sorry the spanish keyboard is really strange to me, hence all the wrong spelling, anyway i guess you get the message...

Marion schrijft:

Goed te lezen dat de koplamp voor op je hoofd goed van pas is gekomen!

Vul onderstaande velden in om een reactie te plaatsen op dit reisverhaal.

naam *
bericht *
   Stuur mij een e-mail bij nieuwe reacties op dit verhaal.

Laatste reacties

Meer reacties

Blijf op de hoogte!

Laat je e-mail achter en ik stuur je een mailtje als ik een nieuw verhaal of nieuwe foto's op de site heb gezet.

E-mail adres: