johntitulaer.reismee.nl

Dag 36 23 juni 2013 Triacastela - Melide

Afstand: 85,6 km Totaal: 2712,8 km Gemiddelde snelheid: 14,3 km


Fietstijd: 5 uur 59 min. Max. snelheid: 57,7


Route: Triacastela (665) – Samos ( 550) – Sarria (440) – Portomarin (350) – Ventas de Naron (720) – Ligonde (625) – Palas de Rei (570) – Melide.


Heb vannacht heerlijk geslapen in een particulier albergue. Heb dat nu al enkele keren gedaan want ze zijn meer aanwezig als in het begin van de route in Spanje. Met 4 man op een kamer, een Fransman uit Versaille, twee Spanjaarden uit Madrid en Barcelona.


Om een uur of acht eerst ontbeten in de naastgelegen bar en daar zaten ook drie duitsers op de fiets. Een echtpaar uit Frankfurt en een man uit Flensburg, tegen de Deense grens aan. Die is daar vertrokken en zo via Hannover, Kassel, Frankfurt, bij Mulhouse Frankrijk in zo dwars doorsteken richting Veselay en toen op de Pyreneeën aan endaarna dezelfde tocht gereden als ik. Ben hem nog niet eerder tegengekomen, maar was inmiddels zeven weken onderweg en had 3700 km gereden. Hij was van mijn leeftijd en werkte dus ook niet meer.


De tocht vandaag varieerde heel erg in hoogte Hij verliep helemaal tussen de 350 en 800 meter, maar er was nergens een vlak stuk, en volgens de routebeschrijving heb je in dit gedeelte van de tocht veel hoogtemeters te verwerken. Als ik het globaal tel kom ik boven de 1000 uit, en gisteren de Cebreiro was de klim ca 700 hoogtemeters. Het was wel een prachtige tocht want na de Ceibreiro kom je in Galicie en de weersomstandigheden zijn daar duidelijk anders. Door meer regen is het landschap mooi groen, en dan geven de heuvels een heel ander aanzicht als het vorige stuk van de route.


En nu het stukje geschiedenis.


Er heeft iemand op mijn website gevraagd hoe ik dat allemaal weet. Ik weet het niet, zuig het ook niet uit mijn duim, maar in mijn routeboek staat van iedere plaats die enige geschiedenis heeft een aantal zaken beschreven. Ik pak hier enkele onderdelen uit die ik leuk vind en probeer daar ook foto’s bij te maken als ik het tijdens mijn tocht kan ontdekken, maar ik mis absoluut ook dingen. Ik vind dat niet alleen voor mezelf leuk, maar ook voor al mijn enthousiaste volgers.


Samos is een schitterend plaatsje in een dal met een ontzettend mooie en grote Monasterio San Julian de Samos. Het enorme gebouwencomplex met indrukwekkende barokgevel heeft veel branden meegemaakt. Na een brand in 1951 is uitgebreid gerenoveerd. Er zijn delen die dateren uit de 11e en 12e eeuw, maar het werd reeds in de 6e eeuw gesticht door ascetische Koptische kluizenaars. Het is een van de oudste kloosters in Spanje. Sedert 960 werden er in deze Monastrio pelgrims opgenomen, en nu is er nog een kleine albergue die door de paters wordt beheerd. In Samos staat ook een kleine kapel uit de negende eeuw opgetrokken uit leisteen met een enorme cipres er tegen aan. Deze cipres schijnt wel 1000 oud te zijn.


Sarria ben ik alleen doorheen gefietst en vond ik een saai provinciestadje met flatgebouwen. Ik heb niets van het oude centrum gezien, maar het in de geschiedenis wordt al de St Jacobskerk in 1094 genoemd.


Portomarin is een nieuw stadje dat is ontstaan doordat het oude stadje ten prooi is gevallen aan een stuwmeer, dat in 1962 is ontstaan. Bij laag water, en dat was nu kan je nog enkele pilaren van het oude stadje boven het water zien uitsteken. De mooiste gebouwen zijn indertijd steen voor steen afgebroken en weer in het nieuwe stadje opgebouwd. Zo ook de vierkante 12 eeuwse kerk van St Nicolas. Er zijn ook twee paleizen uit de 16e eeuw zijn weer herbouwd.


Ventas de Naron heeft maar enkele huizen en twee leuk aandoende albergues, maar ik ben toch doorgereden want ik wilde dichter bij Santiago zitten. Dit plaatsje is toch belangrijk geweest in de geschiedenis want in 820 is er een veldslag uitgevochten tussen de Moren en de Christenen.


Bij Ligonde, ook een plaatsje van een paar huizen staat naast een oude eik een oud verweerd bijzonder kruis met het jaartal 1671 er op. Het heeft een hele bijzondere afbeelding, aan de ene kant staat Christus afgebeeld en aan de andere kant Maria met haar dode zoon.


In Lebreiro, valk voor Meride, werd aangegeven dat er een albergue was, maar na informatie bij een oud spaans mannetje bleek die gesloten te zijn. Ik moets gewoon rechtdoor en kwam toen over middeleeuwse brug over de Rio Seco ( ter breedte van een flinke sloot) waarbij ook het plaveisel uit die periode is bewaard.


Aan het begin van Meride was een 14 dagen geleden geopende pariculiere albergue, die er prima uit ziet, met zelfs een biertje uit de tap (ben ik nog niet tegengekomen).


Dit is mijn voorlaatste dag voor Santiago. Daar hoop ik morgen in het begin van de middag aan te komen, en dat doet met toch wel wat. Hoe ik het einde van mijn trip verwerk merk ik morgen wel, maar raar vindt ik het wel. Ik hoop morgen mijn voorlopig laatste verslag op mijn site te kunnen zetten.


Ik wil nu alvast iedereen bedanken voor zijn reacties want die hebben mij ontzettend goed gedaan, maar zal de komende dagen zeker mijn site nog in de gaten houden voor eventueel nieuwe reacties.


Hartelijke groeten voor iedereen en morgen is het mijn laatste trip van deze prachtige reis..


John

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!