johntitulaer.reismee.nl

Dag 37 24 juni 2013 Melide - Santiago de Compostela

Afstand: 64,6 km Totaal: 2777,4 km Gemiddelde snelheid: 14,7 km

Fietstijd: 4 uur 24 min. Max. snelheid: 59,2

Route: Melide.- Arzua – Touro – Arins – Santiago de Compostela

Vanmorgen heb ik me voor het eerst verslapen. Ik wilde tijdig op de fiets zitten om op tijd in Santiago te zijn, maar werd pas om kwart voor acht wakker. Zat om half negen op de fiets en ging in een barretje ontbijten. Toen ik daar zat kwam Jort binnenzetten. Jort had ik gisteren al ontmoet, maar stopte na 100 km terwijl ik nog verder wilde. Jort is 26 en afgestudeerd geneeskunde. En gaat zich specialiseren in endocrinologie in het AMC. (endocrinologie heeft te maken met diabetes). Is natuurlijk heel toevallig en bijzonder hem zo op mijn laatste dag van mijn reis te ontmoeten. We hebben de hele ochtend samen gefietst. En rond het middag uur wilden we allebei alleen verder om zelf Santiago te verwerken.

De route was prachtig, groen, zeer heuvelachting met diverse forse klimmen van 7 tot 10 %, dus geen appeltje eitje. Omdat dit de laatste rit was was dit eigenlijk in de braines best zwaar.

Op een afstand van ca 5 km in Arins zag ik voor de eerste keer de torens van de kathedraal. Dat doet je toch wel wat.

Het binnenkomen van Santiago is voor fietsers niet mooi. Je moet een beste klim maken door een buitenwijk zonder uitstraling en dan ineens steil omhoog door een paar oude straatjes en dan kom je voor de muren van het oude centrum. Ik ben eerst een slaapplaats gaan zoeken en heb die gevonden in een prima particuliere albergue en kijk vanuit het raam zo uit op de kathedraal. Nog geen vijf minuten lopen.

Als je daarna naar het plein voor de kathedraal loopt gaat er wel wat door je heen, want je bent bij je doel. Op hetzelfde moment kwam Jort er aan lopen en dat was best apart. Na een kwartiertje kwam ook Frits met zijn vrouw aan lopen. Frits had ik al op de derde dag van mijn reis bij Geraardsbergen ontmoet en onderweg ben ik hen of de begeleiders een aantal keren tegengekomen of hebben we elkaar gespot. Hij fietste met een vrouw en werd door zijn vrouw en haar man begeleid met camper en caravan.

Na aankomst ben ik naar het pelgrimsbureau gegaan en heb mijn compostolaat gehaald. Hier wordt je aan vier balies tegelijk geholpen en heb er een kwartiertje over gedaan, maar ik heb het binnen.

Ik ben aan het eind van de middag nog naar het Holland (Heineken) pelgrimhuis gegaan voor informatie, maar zij stonden op punt van sluiten. Ben ’s-Avonds nog met Jort wezen eten en die gaat morgen weer verder naar Cabo Finesterra.

Ik heb vandaag geen verhalen over geschiedenis van plaatsjes, omdat ik voldoende heb met het bereiken van mijn doel, SANTIAGO.

Mijn eerste indrukken van Santiago zijn indrukwekkend, maar je moet wel even door het toerisme heen prikken. Ik blijf tot donderdag in Santiago en ga dan, als het weer goed is nog als toegift naar Cabo Finesterra en eventueel Murcia dat 30 km verder ligt.

Als ik Santiago beleefd heb zal ik dat nog vertellen, maar de geschiedenis van Santiago is zo veel omvattend dat ik graag naar internet verwijs.

De officiële afstand van deze tocht is 2530 km en ik heb met omfietsen en verkeerd rijden 2777 km gefietst. Absoluut niet erg. Ik had een planning van 75 km per dag en zit daar over de hele tocht 2 km onder. Ik was nl. uitgegaan van een gemiddelde van 75 km per dag inclusief rustdagen etc, waarvan ik er twee heb genomen i.v.m het weer.

De eerste 10 dagen was het weer van goed tot slecht tot redelijk en daarna is het beduidend beter geworden naar lekker met een korte dip voor de Pyreneeën en daarna van lekker tot heet en weer lekker. Wel, vooral in Spanje, overwegend wind tegen van zeer matig tot fors. Waar het weer heeft tegengezeten ben ik al vergeten en heeft absoluut geen negatieve invloed op mijn tocht.

Dit is mijn tocht geweest met het einddoel Santiago, wat een geweldige tocht is geweest. Een en al intense indrukken en prachtige ontmoetingen en ook weer afscheid nemen wat ook goed is.

Ik wil iedereen die mijn site gevolgd heeft bedanken voor zijn belangstelling en zijn berichten. De reacties zijn voor mij overweldigend geweest.

Ik ga nu Santiago beleven en ervan genieten in zijn bijzonderheid.

John