johntitulaer.reismee.nl

Dag 38 t/m 46 Santiago - Finesterre -Uithoorn

Afstand: 119,0 km Totaal: 2896,4 km Gemiddelde snelheid: 14,6 km


Fietstijd: 8 uur 15 min. Max. snelheid: 61,4


Route: Santiago de Compostela – Cabo Finesterre


Toen ik dinsdagmorgen naar de kathedraal ging kwam net Erik, waar ik een aantal dagen mee gefietst had het plein van de kathedraal oprijden. Was toch wel erg leuk. Hij is ook naar de albergue gegaan waar ik sliep want die was netjes en vlak bij de kathedraal.


Ik heb zowel alleen als met Erik Santiago verkend. Eerst maar eens naar de beroemde kathedraal om te kijken of tijdens de pelgrimsmis met het mans grote wierookvat zou worden gezwaaid. Je zag al snel dat het vandaag niet zou gebeuren, want er hing een soort grote eikel van brons aan het touw en dan word er niet gezwaaid. Er wordt alleen met het wierookvat gezwaaid als er voor gesponsord wordt. Dat sponsorbedrag is ca € 400,--. Als dat niet is gedoneerd wordt er niet gezwaaid. De kerk is hier dus echt wel commercieel.


Het oude centrum van Santiago is zo ongeveer een m2 kilometer groot. Het zijn allemaal smalle straatjes met hier en daar een pleintje en af en toe een eenvoudige fontein. Er is uiteraard ook veel horeca en veel terrassen. Op zich wel erg gezellig. Ik heb verschillende mensen gezien en ook gesproken die ik onderweg op mijn reis ook was tegengekomen, o.a. een japanner op de fiets die ik een keer of drie had gezien. Converseren was moeilijk want hij sprak erg gebrekkig engels.


De volgende ochtend zijn Erik en ik naar een grote overdekte markt geweest van allerlei soorten etenswaren zoals vis, vlees, worsten en hammen. Schitterend mooi. Omdat Erik in de vleesgroothandel zit, hij noemt zich zelf slager, was hij hierin erg geïnteresseerd en probeerde met enkele slagers een gesprek aan te knopen over het vlees, maar ging moeizaam. Op een gegeven moment kwam er een kelner van een restaurant met koffie en santiagokoek en die sprak redelijk engels en die heeft toen als tolk gefungeerd. Was eg interessant. We hebben gezegd dat we bij hem zouden komen eten na de pelgrims mis. We zijn na de markt en een terrasje naar de pelgrimsmis gegaan en het vat hing er. De kathedraal zat helemaal vol, waarbij heel veel mensen waren met rugzakken. De mis werd gedaan door 8 priesters. Zoveel krijg je volgens mij in Nederland niet bij elkaar. Er was een non die de volkszang leidde, maar zelf ook solo zong. Zij had eenhele mooiestem. Aan het eind van de mis werd inderdaad het vat gezwaaid. Hierbij werd door 8 man aan de touwen getrokken en het ging tot in de nok van de kerk. Een prachtig gezicht.


Hierna zijn we naar het restaurant gegaan en was zeer trendy en werkelijk goed. We hebben ons door de kok laten verrassen, en dat was voortreffelijk. Eerst een drietal voorgerechtjes, wat allemaal zeer verfijnd was en als hoofdgerecht een stukje ribbetjes van speenvarken. Voortreffelijk. Lekker flesje wijn erbij. En dat allemaal voor een prijs waar je in Nederland in een simpel eetcafé niet terecht kan.


Op donderdag zou Erik naar huis vliegen en ik ben weer op de fiets gestapt om naar Cabo Finesterre te gaan. Ik vond dat weer een heerlijk gevoel. Ik heb er twee dagen over gedaan, de eerste dag ca 80 km en vrijdag ca 40 km. Weer een hele mooie tocht met mooie bossen, riviertjes, kleine dorpjes, maar toch wel met behoorlijk klimmen en natuurlijk ook dalen. Eerst van Santiago naar beneden tot ca 50 meter en daarna 2 x een heuvelrug van ca 400 meter hoogte met tussendoor weer een dal op zeeniveau. In beide gevallen een klim van ca 8 km lang tussen de 5 en 8 %. Een km of 20 voor Finesterre had ik een mooie lange afdaling op een goede weg van ca 10 km van 400 meter naar zeeniveau. Ging heerlijk met een vaartje constant tussen de 50 en 60. Ik was rond een uur of 11 in Finesterre. Eerst een albergue gezocht, dicht bij het vissershaventje. Was prima en niet druk bezet. Tussen de middag heb ik mij getrakteerd op een visschotel van allerlei soorten schaal en schelpdieren, zowel koud als gegrild. Heerlijk en voor een voor mij onbegrijpelijk lage prijs. Er zaten gamba’s mosselen, scheermessen, inktvisringen, gegrilde stukjes inktvis en ook stukjes gegrilde gewone vis op waarvan ik niet weet wat het was, maar overheerlijk.


’s-Middags ben ik naar Cabo Finesterre gefietst ca 4 km verderop. Deze rotspunt ligtmidden in zee en is aan het eind hooguit 50 meter breed. Hij licht ca 130 meter boven de zeespiegel. Dus weer klimmen vanaf zeeniveau. De zee spoelt er echt omheen. Dit is vanuit de historie van de oude pelgrimstochten het einde van de tocht maar werd ook gezien als het einde van de wereld. Hier staat ook een paal van de santiagoroute met hierop 0 km. Dit was dus het echte eindpunt van mijn route. Ik vond dit ookwerkelijk een afsluiting voor mijzelf van mijn fietstocht en deed me toch wel wat. Ik had op dat moment op een paar kilometer na 2.900 km gefietst.


Het was mijn bedoeling om op zaterdag en op zondag weer terug te fietsen naar Santiago, maar ik zat al te twijfelen. Ik had het eindpunt bereikt en er zou een forse noordenwind zijn en die kant moest ik op en ik moest ook tegen de heerlijke afdaling van 10 km op. Er ging ‘s-nachts een soort knop in mijn hoofd om dat ik daar geen zin meer in had omdat het 0-punt was bereikt. Toen heb ik s-morgens de bus naar Santiago gepakt, fiets en bagage onder in het laadruim en om 12 uur was ik weer in Santiago.


Daar heb ik ’s-Middags mijn busticket naar Amsterdam geregeld.


Ik heb de verdere dagen nog wat door Santiago gelopen en beter bekeken en ben een paar keer bij het santiagohuis koffie wezen drinken. Dit is een soort huiskamer die aan de looproute voor pelgrims ligt en dat bemand wordt door een tweetal vrijwilligers van het Nederlandse Santiago genootschap en die pelgrims naar behoefte met raad en indien nodig daad bijstaan en gewoon ook een gezellige kop koffie aanbieden. Er was een vrijwilliger die al een aantal verschillende routes had gelopen, dus zogezegd een routinier en een die het een keer had gedaan maar erg handig op internet was voor advies in boeken van eventuele terugvluchten. Maandag morgen heb ik mijn fiets bij UPS ingeleverd en toen was ik ridder te voet. Deze zou het eind van de week bij mij thuis worden afgeleverd en dat is ook uitstekend gebeurd.


Dat wachten totdat je dinsdag weg gaat duurt op zich wel lang, maar dinsdagmorgen naar het busstation en daar ging ik in de bus van Santiago naar Rome. ’s-Avonds in Burgos overstappen in de bus van Lissabon naar Amsterdam. Op dit overstappunt kwamen wel 30 bussen samen naar allerlei Europese plaatsen. Er was een lijn van Madrid naar Hamburg en er ging een bus naar Wenen en naar Berlijn en nog andere. Best leuk om een keer te zien. Hierna was het rijden en rond 12 uur de grens met Frankrijk over. In Frankrijk heeft het de hele nacht geregend en overdag was het ook geen denderend weer. Woensdagavond om ca half negen was ik in Amsterdam, waar Hilly, Kees en Roy mij kwamen ophalen en toen ik thuis kwam zaten de schoondochters en kleinkinderen er. Erg fijn om na deze mooie tocht weer thuis te zijn.


Dit was het laatste reisverslag van mijn tocht waar ik zeer van genoten heb en die ik zie als een bijzondere ervaring in mijn leven. Ik heb ook erg genoten van alle lieve, fijne, enthousiaste reacties van meer dan 120 volgers en ik heb in totaal meer dan 300 reacties gehad. Ik heb meer dan 600 foto’s op mijn site gezet. Ik vind het fijn dat mijn reisverslagen door zoveel mensen gelezen zijn en dat zij er in het algemeen van genoten hebben. Ze kwamen recht uit mijn hart en waren een verslag van mijn pure reisbeleving.


Nu nog even over de KIKA sponsoractie. Op dit moment is er € 1.670 sponsorgeld op de rekening binnengekomen. Daarbij moet nog de actie in de Amstelhof worden op geteld die ca € 225 heeft opgebracht. In totaal bijna € 1900. Een prachtig bedrag.


Hiervoor zeg ik alle gulle gevers namens KIKA hartelijk dank.


Het is voor mij helaas niet mogelijk om iedereen persoonlijk te bedanken, waarvoor ik begrip vraag.


Ik wil de rekening 49.02. 56.783 nog een dag of 10 openhouden voor de mensen die nog willen sponsoren voor dit prachtige doel waarna ik het eindbedrag aan KIKA zal overmaken. Daarna zal ik op deze site het definitieve eindbedrag bekendmaken.


Nogmaals hartelijk dank voor alles.


John

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!