johntitulaer.reismee.nl

Dag 32 19 juni 2013 Mansilla de Mulas - Leon

Afstand: 47,5 km Totaal: 2418,9 km Gemiddelde snelheid: 15,5 km


Fietstijd: 3 uur 04 min. Max. snelheid: 28,3


Route: Mansilla de las Mulas (820) – via Villaverdre de Sandoval - Leon


Heerlijk geslapen, zoals gewoonlijk, en rustig aan gedaan. De lopers beginnen toch iedere morgen om zes uur wakker te worden. Ben er om zeven uur uitgegaan, toen was de grootste drukte weg, en zat om tegen achten te ontbijten. Rond kwart over acht op de fiets, en omdat het een korte tocht was rustig aan gedaan. Het was fris weer, maar geen regen. Je moest wel het nodige aan hebben in het begin. Het was op zich geen mooie tocht, kaal en geen aardige dorpjes.


Ik heb eerst een omweg gemaakt via villaverde de Sandoval omdat daar een oude monesteria zou staan. Het was voor een deel een ruïne, waarvan de kerk nog wel rechtop stond, maar ook in erbarmelijke staat was. Ik vond het zonde van de omweg.


Daarna ben ik in Leon aangekomen en naar de Albergo in het centrum van de stad gegaan. Er was ook een driesterren hotel boven, maar van sterren haaden ze in de albergue niet gehoord. Tot op heden nog niet zo’n volle bedoening meegemaakt, met 26 man op een zaal en tussen de stapelbedden ca 50 cm ruimte, maar als je je ogen dicht heb merk je er niets van. Ik heb weer een paar nieuwe nationaliteiten erbij, Ethiopie en IJsland. Maar hier ook weer in verhouding veel Amerikanen.


Leon is een voormalige koningsstad van Castilie en nu hoofdstad van de provincie Leon. In 68 voor Christus bevond zich hier al het Romeinse Legio Septina. Leon is in het begin van de jaartelling beschreven als een van de grootste Spaanse steden.


In Leon staan veel oude gebouwen, zoals kerken en kloosters, maar ook modernere architectuur is aanwezig. Zo staat er het Casa de Botines uit 1894 van de architect Gaudi.


Daarnaast is er ook een imposante kathedraal met veel kunst er in. De kathedraal heeft maar liefst 1800 m2 gebrandschilderde ramen. Omdat het donker weer was kwam er weinig licht binnen door de gebrandschilderde ramen, waardoor ik geen foto’s kon maken. .Daarnaast staat in Leon ook nog de Koninklijke basiliek San Isidoro uit de 11e eeuw die is opgetrokken op de fundamenten van een Romeinse tempel.


Het oude centrum bestaat uit een wir war van straatjes met diverse soorten winkeltjes en barretjes en restaurantjes, erg leuk om door heen te lopen. Ik heb helaas geen leuke tapas bar gevonden dus dat heb ik moeten ontberen.


Dat waren mijn belevenissen weer van vandaag, een redelijk kort verhaal, maar het was ook een korte rit, en over de geschiedenis van Leon staat heel veel op internet en als ik dat allemaal moet gaan vertellen kom ik niet in mijn bed.


Hartelijke groeten voor iedereen en morgen gaat de rit weer verder.


John

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!